21 فوریه 2022- دیابت به بیماری متابولیکی اصلی در جهان تبدیل شده است که سلامت انسان را تهدید می کند. در این میان، ارتباط بین قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مضر با بروز دیابت، همواره یکی از نقاط داغ بهداشت عمومی و پزشکی محیط زیست بوده است.

مطالعه اخیر که توسط آزمایشگاه دکتر Zhou Zhou در گروه پزشکی محیطی، دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ انجام شد، امضای متابولومیکی مختل شده توسط کادمیوم را در سلول‌های بتای پانکراس و ادرار انسان مشخص کرد. مقاله اصلی در 14 فوریه 2022 به صورت آنلاین درEnvironment International  منتشر شد.

کادمیوم(Cd)، به عنوان یک فلز سنگین بسیار سمی، به طور گسترده در محیط زیست وجود دارد. آلودگی کادمیوم ناشی از فعالیت های صنعتی و کشاورزی یک تهدید بهداشت محیطی در سراسر جهان برای عموم مردم است. جمعیت عمومی از طریق غذاهایی مانند برنج، گندم و سیب زمینی از خاک آلوده کشاورزی، در معرض کادمیوم قرار می گیرند. سیگار کشیدن و مصرف غذاهای دریایی باعث افزایش قرار گرفتن در معرض کادمیوم می شود. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده اند که محتوای کادمیوم ادرار به طور قابل توجهی با اختلال در گلوکز ناشتا مرتبط است. با این حال، هنوز اطلاعات کمی در مورد سمیت متابولیکی قرار گرفتن در معرض کادمیوم در سلول های بتای پانکراس وجود دارد. رویدادهای متابولیکی زمینه ای قرار گرفتن در معرضکادمیوم،در سطح متابولوم گسترده در سلول های بتای پانکراس و در انسان تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است.

در این مطالعه، محققان ابتدا علائم متابولومیک قرار گرفتن در معرضCd را در سلول‌های MIN6 ترشح‌کننده انسولین و در ادرار کارگران در معرض این فلز سنگین، با استفاده از متابولومیکس غیرهدفمند مشخص کردند. سپس، آنها تأیید کردند که این تغییرات متابولیک با سمیت Cd مرتبط است و این متابولیت‌ها و مسیرهای مختل شده با پاتوژنز دیابت، ارتباط دارد.

همانطور که دکتر فردریک کولون سردبیرEnvironment International ، خاطرنشان کرد: یافته های این مطالعه درک ما را از سمیت متابولیکی قرار گرفتن در معرض کادمیوم در سلول هایبتایپانکراس در سطح متابولومی گسترده تر می کند و سرنخ های جدیدی را از ارتباط بین قرار گرفتن در معرض Cd با ایجاد دیابت، ارائه می دهد. همچنین نتایج این مطالعه از این ایده حمایت می‌کند که سمیت متابولیکی ناشی از کادمیوم را می‌توان با بررسی آشفتگی ها در متابولیت‌های ادراری در انسان کنترل کرد و اهمیت کاهش مواجهه با کادمیوم از طریق آب آشامیدنی را در سطح جمعیت نشان داد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-02-unraveling-cd-metabolic-toxicity-diabetes.html